zandpoortvest 10
be 2800 mechelen
t +32 15 336 336
m (b) +32 478 811 441
m (d) +32 475 477 478

Bram Van Meervelde : selected works

 

2014

Als kind wou hij paleontoloog worden. Graven door eeuwige lagen op zoek naar hoe meer hoe beter haaientanden, met de kinderlijke (Of is het: filosofische?) verwondering over hoeveel haaien er dan wel niet moeten rondgezwommen hebben daar aan de oevers van de zo vertrouwde, haaienloze Schelde.  Verwondering over en bewondering voor hoe je hier nu naar toen kan kijken. Hoe iets alledaags als de Schelde linea recta naar zo iets magisch leidt.
Eindeloos gelaagd en druipend van verhalen overtreft de realiteit elke fictie. De wereld is chaos en wel: prachtige chaos. Hoe haast ontroerend mooi en virtuoos is een overschilderde ruit niet waarvan de verf kraakt en afbladdert door jaren blootstelling aan de elementen? De innerlijke wereld, de intuïtie, de ideeën, gelezen informatie,… behoren ook tot deze chaos. Zo kan een documentaire over de genocide in Rwanda even later op een tinnen bord terecht komen. 
Geen verouderde dualiteit, laat staan dichotomie, tussen cultuur en natuur, maar ook niet één mystiek universum. Niet één of twee realiteiten, maar meerdere in, onder, over, achter (en nog wat preposities) elkaar. U raadt het al: als haaientanden in de Scheldeklei waarnaast het hoofd van een plastic popje steekt dat ooit door een zeemanskind overboord werd gegooid bij het begin van de puberteit. Deze radicale pluraliteit weerspiegelt zich ook in de gebruikte technieken: schilderingen, tekeningen, smeedwerk, foto’s, tinnen borden, sculpturen, ….
Niet verwonderlijk dat installaties bom vol individueel werk een vertrouwde, vanzelfsprekende presentatievorm is voor Bram Van Meervelde.  Daarom dat een analyse van Brams representaties de kijker - voor velen: paradoxaal genoeg - steeds verder weg brengt van de ontologie van z’n werk.
Ook geen opsplitsing (dus) tussen serieus en speels. Humor is serieus en zaken waar serieus/gewichtig over gedaan wordt, zijn vaak heel grappig. Of de politiecamera’s op straat soms een microfoon nodig hebben?
Verwarring schept duidelijkheid. Humor verlicht (meer lumen en minder gewicht). De intuïtie is een uitstekend kompas als je wandelt met vertrouwen in het toeval dat niet bestaat, maar zonder dat je de niet-toevalligheden moet en/of kan verklaren.  [Jasper De Rycker, mei 2015]

Aan Alles Komt Een Einde, 23 x 23 x 3 cm, 2014, acryl en was op keramiek bord, private collection

It’s Hot, I Am Raining, 23 x 23 x 3 cm, 2014, acryl en was op keramiek bord, private collection

Per Ongeluk, 23 x 23 x 3 cm, 2014, acryl en was op keramiek bord

Tak Tak Tak Tak ...g, 23 x 23 x 3 cm, 2014, acryl en was op keramiek bord, private collection

Palm Tree Disease, 23 x 23 x 3 cm, 2014, acryl en was op keramiek bord, private collection